proresto 1/2011

Lehden ensimmäinen numero paneutuu mm. kalan nykytilanteeseen, lähiruokaan, itävaltalaisiin viinituottajiin ja chilin poltteeseen. Kolumnistit Arto Koskelo ja Riku Rantala ruotivat sanoja säästelemättä suomalaista viinikulttuuria ja luutuneita ruokailutottumuksia.

2 Esipuhe
6 Ei kultaa, mutta kunniaa
10 Matin tie Lyoniin
11 Matin menestys avaa ovia
12 Riku Rantalan kolumni
14 Itä-Uudellamaalla tuotetaan monen tyyppistä lähiruokaa
Lähiruoka kiinnostaa nykyisin yhä useampia kuluttajia. Jo muutamien kymmenien kilometrien päässä pääkaupunki seudulta tuotetaan lähiruoan raaka-aineita joka lähtöön.
19 Luomuruokatukku vannoo reilun maun nimeen
20 Chili vei miehen
Ammattikeittiöissä chilistä tunnetaan yhä vain polte, harmittelee chiliguru Jukka Kilpinen. Kilpisen mukaan Suomi on kuitenkin chiliharrastuksen ehdoton edelläkävijämaa väkilukuun suhteutettuna.
24 Erikoismateriaalit yleistyvät hotelli- ja ravintolatekstiileissä
26 Perinteisiä mausteita ja TexMexiä suositaan suomalaiskeittiöissä
Elintarviketurvallisuus on hyvää liiketoimintaa
28 Rakkaudesta kalaan
Kalastaja Klaus Berglund ei väsy puhumaan laatukalan puolesta. Berglund harmittelee, että ihmiset eivät enää osaa valmistaa kalaa.
32 Suomut silmiltä
Kala ei varsinaisesti elä kulta-aikaansa kalatiskeillä tai ihmisten sydämissä. Kaupunkilaiset ovat vieraantuneet kalan valmistuksesta melko totaalisesti ja vain viimeisen päälle käsitelty kala kelpaa.
38 Arto Koskelon kolumni
40 Aikansa tuote: viinikapinallinen Gottfried Lamprecht
Gottfried Lamprecht ei ole tyypillinen itävaltalainen viinintekijä. Hän toteaa saavansa parhaat ideat parin viinipullon jälkeen ja tuottaa viininsä niin luonnonmukaisesti kuin on mahdollista.
46 Täydellisen kahvikupin metsästys
48 Asiakkaan ehdoilla
50 Sisustusmateriaaleja tulee myyntiin kahdessa uudessa verkkokaupassa
52 Hyvissä liemiaineksissa ei tarvita lisäaineita
54 HR House houkuttaa työnantajia ja -tekijöitä
56 Kohti kuplivaa elämää
Kirkkonummen Tanskarlassa sijaitseva Långvikin hotellikylpylä tähtää Suomen parhaaksi kansainvälisen tason kokous- ja kylpylähotelliksi keskittymällä asiakkaiden kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin edistämiseen.
66 Uutispuuroa