mainos_1108

Kalusteet & kattaus
Ravintolat

Kaunis kattaus tuo hymyn huulille

artikkelikuva: Kaunis kattaus tuo hymyn huulille

Viehättävään kattaukseen kuuluvat astiaston lisäksi huolellisesti valitut lautasliinat. Hyödyntämällä värejä ja liinojen taittelua lautasliinat samalla somistavat kattauksen ja viestivät ravintolan arvomaailmasta. Käyttötarkoitukseensa sopiva lautasliina on vastuullinen valinta.

RAVINTOLA-ALALLA ELÄMYSTEN tuottaminen asiakkaille on yhä vahvemmassa roolissa. Onnistuneeseen ravintolaelämykseen kuuluvat hyvän ruoan lisäksi asiantunteva ja ystävällinen palvelu, miellyttävä ääniympäristö ja ravintolan visuaalinen ilme.

"Ravintolaan mennessä ollaan kriittisiä, mikä haastaa ravintoloita kehittämään konseptiaan jatkuvasti paremmaksi", sanoo lautasliinatehdas Fiblonin brändi- ja viestintäjohtaja Anne Ekberg.

Ravintolan visuaaliseen ilmeeseen panostaminen on keino erottua kilpailijoista, ja kauniilla kattauksella luodaan esteettisiä elämyksiä.

"Viehättävä kattaus viimeisteillään persoonallisilla ja tarkoitukseensa sopivilla servieteillä", Ekberg kuvailee.

Kattauksella voidaan korostaa ravintolan toiminta-ajatusta ja tuoda näkyviin ravintolalle oleelliset elementit. Esimerkiksi kala- ja äyriäisravintolassa sisustus ja kattaus voidaan suunnitella meren läheisiksi.

"Kattauksella ohjataan ravintola-asiakkaan ajatukset ravintolan teemaan ja vahvistetaan elämystä. Kaunis kattaus ja visuaalinen ilme jäävät asiakkaan mieleen", sanoo Ekberg.

Kattaus suunnitellaan ravintolan tyylin ja ravintola-asiakkaiden odotusten mukaisesti. Lounasravintolassa visuaalinen ilme on erilainen kuin fine dining -paikassa.

Väreillä luodaan tunnelmaa
Värit vaikuttavat tilan tunnelmaan ja ravintola-asiakkaiden sekä henkilökunnan tunnetiloihin ja hyvinvointiin. Väritrendit ovat nyt menossa kirkkaampaan, vahvempaan ja leikkisämpään suuntaan, ja nousussa ovat myös odottamattomat väriyhdistelmät.

Väriteemoilla voidaan korostaa esimerkiksi itseilmaisua, luovuutta, inhimillisyyttä tai yksilöllisyyttä. Lautasliinan valinnassa ei välttämättä kannata tarttua suoraan trendeihin, vaan pohtia liinan käyttötarkoitusta ja ravintolan ilmettä.

"Lautasliinoja valitessa kannattaa huomioida värimaailman yhteensopivuus ravintolan brändin kanssa", Ekberg sanoo.

Tunnelmaan voi vaikuttaa käyttämällä saman värin eri sävyjä tai vastavärejä. Lautasliinojen väritystä vaihtelemalla kattaukseen voi luoda kausittaista vaihtelua, muokata tunnelmaa tilaisuuteen sopivaksi, vahvistaa ravintolan brändiä ja tuoda iloa ravintola-asiakkaille.

"Sesongeittain vaihtuvan värimaailman täyttä potentiaalia ei vielä hyödynnetä", Ekberg pohtii.

Lautasliina on nopeasti kiertävä tuote, joten servieteillä on helppoa ja nopeaa kokeilla eri värien toimivuutta kattauksessa.

Lautasliinoja voi käyttää ravintolatilan ja kattauksen koristeena, jolloin koristeluun ei tarvitse erikseen hankkia kertakäyttöisiä materiaaleja. Liinat voi taitella vaikkapa kukan mallisiksi tai pom pom -palloiksi.

"Kattaus ja koristelu on onnistunut, kun ravintolaan astuvan asiakkaan huulille nousee hymy", sanoo Ekberg.

Somistamisen ja visuaalisuuden lisäksi lautasliinat voivat helpottaa ravintolan arkea. Esimerkiksi ravintoloissa, joissa käy paljon ryhmiä, voidaan eri ryhmien pöydät merkitä eri värisillä lautasliinoilla. Tällöin asiakkaiden ohjaaminen pöytiin helpottuu ja nopeutuu.

Lautasliina viestintävälineenä
Sylin suojaamisen, suupielien pyyhkimisen ja esteettisen elementin lisäksi lautasliinaa voi käyttää viestintävälineenä.

"Fiblon on erikoistunut personoitujen lautasliinojen valmistukseen. Sopivan tuotteen valinta tapahtuu vuorovaikutuksessa asiakkaan kanssa", Ekberg kertoo.

Ravintola-asiakkaat jakavat usein annoskuvia sosiaalisessa mediassa, ja lautasliina on tavallisesti kuvissa mukana osana kattausta. Personoitu ja hyvin brändätty lautasliina liittää annoskuvan ravintolaan.

"Sosiaaliseen mediaan jaetut kuvat mainostavat ja suosittelevat ravintolaa", sanoo Ekberg.

Personoidulla liinalla ravintola voi tuoda esiin omaa viestiään asiakaskunnalle. Lautasliinaa tulee katsottua useita kertoja ruokailun aikana, joten viesti painuu tehokkaasti ravintola-asiakkaan mieleen.

"Ravintolan logon painaminen lautasliinaan alkaa olla mennyttä maailmaa. Nykyään liinalla voi viestiä vaikkapa vastuullisuudesta", Ekberg sanoo.

Personoidulla servietillä voidaan kertoa asiakkaille ravintolan arvoista ja ajatusmaailmasta. Esimerkiksi UniCafe viestii liinalla organisaation arvoista, kierrätettävyydestä ja ympäristöystävällisyydestä. Käyttämällä lautasliinaa viestintävälineenä sen muiden käyttötarkoitusten lisäksi tuote muutetaan kustannuksesta lisäarvoksi.

"Fiblonin personoidut lautasliinat voi tilata myös valmiiksi taiteltuina, jolloin henkilökunnalle jää enemmän aikaa asiakkaiden huomioimiseen", Ekberg kertoo.

Vastuullinen valinta
Kertakäyttöisen tuotteen kohdalla saatetaan ajatella, että materiaalivalinta tekee siitä vastuullisen. Kertakäyttöliinat ovat tyypillisesti biohajoavia, jolloin materiaalivalinta on ympäristövastuullinen.

"Kierrätetyn materiaalin sijasta Suomen sertifioiduista metsistä saatava lautasliinamateriaali on vastuullisempi valinta, koska logistiset kustannukset ja kuljetuspäästöt jäävät pienemmiksi. Tärkeämpää on pohtia, käytetäänkö liinoja tarkoituksen mukaisesti", sanoo Ekberg.

Lautasliina on sopiva ja oikein valittu, kun ravintola-asiakas kokee yhden liinan riittävän sen sijaan, että asiakas ottaisi varmuuden vuoksi useita. Tuotteesta tulee helposti suoraan hävikkiä, mikäli ravintolassa lautasliinaan suhtaudutaan vain kustannuseränä.

"Jos liina ei sovi käyttötarkoitukseensa se laitetaan pahimmillaan käyttämättömänä suoraan pois", Ekberg harmittelee.

Kokonaiskulutus ja hävikin määrä kasvavat, mikäli liina on liian pieni tai sen imukyky on huono. Vastuullisuus syntyy kokonaisuudesta.

Teksti: Merja Maukonen
Kuvat: Fiblon

Mitä mieltä olit artikkelista?

Seuraa proresto

proresto uutiskirje




Seuraa proresto
Facebook, seuraa LinkedIN, seuraa
PubliCo B2B mediat:
enertec »     HR viesti »     kita »     prointerior »     prometalli »     proresto »     seatec »