Teknologiaratkaisut (Kassajärjestelmät)
Kortteja käteistä ja kännyköitä
Monia maksutapoja tarjolla maksupäätteisiin
Maksamisen ratkaisut kehittyvät huimaa vauhtia. Kassoilla käytetään jo paljon muutakin kuin käteistä ja kortteja. Ravintola- ja majoitusalan yrittäjien kannattaa siis selvittää, mitkä ovat tämän hetken toimivimmat maksupääteratkaisut - sekä millaisia uusia vaihtoehtoja on lähiaikoina tulossa markkinoille.
LIIKETOIMINTAJOHTAJA KAISA MÄKI-NISKALA
Finnpos Systems Oy:stä kertoo, että mobiilimaksaminen on jo pidemmän aikaa tehnyt tuloaan Suomeen.
"Suurin osa mobiilimaksamisen nimellä kulkevista ratkaisuista on joko sovellukseen talletettavaa korttitietoa tai mobiilisovelluksen kautta tapahtuvaa verkkomaksamista. Alun perin mobiilimaksuna pidettiin puhelinlaskulla tapahtuvaa maksamista, mutta nykyisin taustalla on yleensä Visan tai Mastercardin maksukortti", Mäki-Niskala toteaa.
Finnpos Systems Oy:n toiminta alkoi vuonna 1992. Yhtiö kehittää ja markkinoi vaativia kassajärjestelmäratkaisuja ravintoloille ja huoltoasemille.
Uusia mahdollisuuksia
Maksamisen ratkaisut kehittyvät Mäki-Niskalan mukaan nopeasti.
"Tammikuussa tuli voimaan uusi pankkidirektiivi, jonka siirtymäaika on 18 kuukautta. Direktiivi tuo mahdollisuuden toteuttaa erilaisia tulevaisuuden maksamisen muotoja."
"Mahdollisuudet ovat laajat, mutta uusia maksutapoja valittaessa kannattaa ennen kaikkea ottaa huomioon maksamisen käytettävyys ja nopeus maksutapahtumassa", Mäki-Niskala korostaa.
"Kuka tietää milloin tulevaisuus vie siihen, että maksaminen tapahtuu tunnistamisen avulla ilman varsinaisia maksuvälineitä."
Esimerkiksi ravintolaympäristöissä tarvitaan ennen muuta käytännöllisiä ja toimivia maksamisen ratkaisuja.
"Tällaisiin ympäristöihin suositellaan maksupäätettä, jossa on lähimaksuominaisuus. Se mahdollistaa lähimaksun kortilla tai sitä tukevalla mobiilimaksamisella."
Joissakin Suomen turistikohteissa on otettu maksutapavalikoimaan myös Kiinassa käytettäviä mobiilimaksusysteemeitä.
"Kiinasta on tullut ainakin Alipay. Tämä maksutapa on yleisessä käytössä kiinalaisilla, ja näin ollen se on maailman käytetyimpiä maksujärjestelmiä."
"Helpointa ravintolalle on, kun uudet maksutavat toimivat olemassa olevilla laitteilla", muistuttaa Mäki-Niskala.
"Olennaisinta on, että tuetaan jo laajalti käytössä olevia maksutapoja. Jotkut maksutavat saattavat toki sulkeutua pois valikoimista siksi, että maksutapahtumista peritään korkeita provisioita."
Mobiilimaksamisessa voi kuluttajan kannalta muodostua haasteeksi se, että älypuhelin pitää ladata täyteen erilaisia sovelluksia. On siis pohdittava, mitä palveluja ladataan ja käytetään.
Vakaata harkintaa Mäki-Niskala suosittaa yrittäjiä harkitsemaan tarkoin, millainen kassajärjestelmä kannattaa hankkia.
"On hyvä varmistaa, että järjestelmä on laajennettavissa, kun yrityksen toiminta kehittyy. Jos joudutaan käyttämään kahta eri järjestelmää, se voi tulla kalliiksi. Lisäksi yrityksen päivittäinen toiminta kärsii heikon järjestelmän puutteista."
"Niin ikään on syytä varmistaa, sisältääkö järjestelmän hinta esimerkiksi kassan esiasennuksen, asennukset toimipaikkaan, asentajan matkakulut, koulutukset, ohjelmiston ylläpidon ja tukipalvelut."
Monesti järjestelmään saadaan mukaan myös raportointijärjestelmiä, samoin kuin valmiita tai kolmannen osapuolen kirjanpitoliittymiä. Niiden käyttöönoton kustannukset on syytä selvittää järjestelmätoimittajien kanssa.
"Lisäksi on hyvä varmistaa, että käytettävät maksujärjestelmät täyttävät tietoturvastandardit."
Uusia mobiilimaksamiseen pohjautuvia maksutapoja usein markkinoidaan aiempia nopeampina.
"Tietyissä erikoistilanteissa ne varmasti ovatkin nopeampia, mutta eivät aina. Mobiilimaksamisen yhteydessä saattaa esiintyä itse puhelimeen liittyviä ongelmia, jotka näkyvät suoraan maksutapahtuman hitautena tai epäonnistumisena", Mäki-Niskala toteaa.
Erilaiset maksamisen keinot vaikuttavat asiakaskokemukseen. Joskus ne voivat ehkä torjuakin joitakin asiakkaita, jos maksujärjestelmät tuntuvat liian hankalilta käyttää.
"Ajattelemme, että erilaisia maksutapoja mahdollistetaan asiakkaille, mutta samalla tarjotaan myös perinteisiä vaihtoehtoja. Tiettyä maksutapaa ei siis pakoteta asiakkaille."
Lisää vaihtoehtoja tulossa pikapuoliin
Maksupäätteitä sekä niihin liittyviä oheislaitteita ja ratkaisuja tarjoavan Verifone Finlandin markkinointijohtaja Henrik Henriksson uskoo, että uudenlaisia maksutapoja tulee lähiaikoina käyttöön varsin paljon.
"Maksupäätetoimittajana teemme kauppiaille erilaiset maksutavat mahdollisiksi. Yritysten on syytä perehtyä maksutapoihin ja miettiä kohdaltaan, mitä niistä oma asiakaskunta suosii", Henriksson vihjaa.
"MobilePay mobiilimaksuratkaisu on kasvattanut suosiotaan markkinoilleen tulosta lähtien. Suosio kasvaa entisestään, kun se otetaan mukaan Verifonen maksupäätteisiin keväällä 2018. Kesään mennessä sitä varmasti käytetään Suomessa laajalti."
"Nytkin MobilePayllä on mahdollista tehdä rahansiirtoja. Myös maksaminen onnistuu joissakin myymälöissä, mutta vielä toistaiseksi sitä varten tarvitaan käsittääkseni erillinen laite."
"Lokakuussa 2017 Suomeen tuli ApplePay. Se toimii nyt kaikissa niissä maksupäätteissä, jotka hyödyntävät NFC-teknologiaa eli lähimaksamista. Lisäksi Samsung Payn oletetaan tulevan lähiaikoina Suomeen", Henriksson sanoo.
Henrikssonin mukaan mobiilimaksusovellukset toimivat samoilla maksupäätteillä kuin pankki- ja luottokortit.
"Oikeastaan erona on vain matkapuhelin. Maksamisessa hyödynnetään maksupäätteiden lähilukuominaisuutta, mutta ilman maksukortteihin sovellettavaa 25 euron ylärajaa. Puhelimilla voidaan maksaa suurempiakin ostoksia."
"Yleensä maksukorttitiedot tallennetaan mobiilimaksusovellukseen, jonka jälkeen korttia ei tarvitse erikseen ottaa lompakosta, vaan maksaminen toteutetaan älypuhelimella."
Korteissa on kuluttajakohtaiset luottorajat, jotka vaikuttavat maksusuoritusten enimmäismääriin.
"Vuodenvaihteessa voimaan tullut PSD2-maksupalveludirektiivi mahdollistaa uusien maksutapojen lisääntymisen. Erilaisia sovelluksia tulee markkinoille paljon, ja vuonna 2018 varmastikin enemmän kuin aiemmin", Henriksson arvioi.
Asiakkaille enemmän valinnanvaraa
Kuluttajan näkökulmasta mobiilimaksaminen vaatii erillisen sovelluksen matkapuhelimeen.
"Ravintola- ja muiden yrittäjien kannalta uudet sovellukset ovat helppoja, kunhan maksupääte tukee lähimaksuominaisuutta", toteaa Henriksson.
"Sovelluksissa on kuluttajille erilaisia vaihtoehtoja. Niitä voidaan toki ladata useitakin."
"Eihän tietysti kaikilla ole vielä älypuhelinta, mutta niitä on kuitenkin käytössä paljon. Toistaiseksi minulla ei ole tietoa siitä, kuinka monet Suomessa tekevät ostoksia mobiilimaksuratkaisuilla."
Koska puhelinsovelluksella maksaminen toimii maksupäätteen lähimaksamisominaisuudella, päätteeseen ei tarvitse syöttää tunnuslukua. Sen sijaan maksusovellus avataan matkapuhelimesta yleensä salasanalla.
"Uutena maksuratkaisuna on tullut myös laskulla maksaminen maksupäätteellä. Ostokset voidaan veloittaa kuluttajalta erillisellä laskulla, joka lähetetään maksutapahtuman jälkeen kuluttajalle. Tällainen maksaminen yleistyy koko ajan", Henriksson mainitsee.
"Yrittäjät eivät maksa tällaisista sovelluksista komissiota luottoyhtiölle, toisin kuin perinteisessä korttimaksamisessa. Muutoin esimerkiksi mobiilimaksamisessa kauppiaan provisiot ovat usein samat kuin kortteja käytettäessä."
"Keskeistä on, että yrittäjällä on mahdollisuus tarjota asiakkaille mahdollisimman monia eri vaihtoehtoja maksamiseen", Henriksson tähdentää
Teksti: Kihl ja ari Mononen
Kuvat: Verifone Finland