Ravintolat
Yrittäjyys
Korona pakotti yrittäjät kekseliääksi
Ravintolaruoka tuli kotiin
Koronatilanteen vuoksi ravintolat ja kuljetuspalvelut ovat joutuneet täysin uuden tilanteen eteen. Samalla on löydetty uusia liiketoimintamalleja tilanteesta selviytymiseksi.
Ravintola Finnjävelin ja Ultiman omistaja Henri Alén
on toiminut ravintola-alan äänitorvena koronakriisin aikana.
Alén on luonut poikkeuksellisen tilanteen aikana Kotirintamaruokaa-
ravintolakonseptin, jossa ruokaa voi tilata kotiin tai
noutaa paikan päältä.
Myös muut huippukokit ovat ryhtyneet toimintaan poikkeuksellisen
tilanteen myötä. Ravintola Penelopen omistaja Hans Välimäki on pistänyt pop-up take away -ravintolan pystyyn.
Tuotot menevät suoraan henkilökunnalle perustettuun kriisikassaan.
Ruokaa kotiovelle-palvelu taas kuljettaa huippukokkien
valmistamaa kotiruokaa kotiovelle kahdesti viikossa.
Festareilla ja muissa tapahtumissa näkyvät ruokarekat ovat
nyt lähteneet sinne, minne suuri osa lounasruokailijoista on
joutunut siirtymään: asukkaiden kotinurkille. Amica on poiminut lounasravintoloidensa suosikkiannoksia kotiruoka-autoon,
joka kiertää lounasaikaan ennalta suunnitellun kierroksen Helsingin
eri asuinalueilla.
Kaikki tietävät nyt Woltin ja Foodoran
Myös Ravintola Perho tarjoaa nyt take away-annosten ja
kotiinkuljetusten lisäksi lounasruokaa takeaway-ruokarekasta Töölössä ja Lauttasaaressa. Myöskään opiskelijoita ei ole
unohdettu: Unicafen Foodvan toimittaa opiskelijahintaista ruokaa
valituille noutopaikoille opiskelijaravintoloiden ollessa suljettuna.
Suosiotaan kasvattaneet ruoan kuljetus- ja ulosmyyntipalvelut
ovat kysytympiä kuin koskaan ja uusia kuljetuskonsepteja
ilmestyy kaupunkikuvaan jatkuvasti lisää. Wolt ja Foodora
ovat tulleet tutuksi erityisesti suuremmissa kaupungeissa, mutta
nyt myös ravintolat ovat alkaneet järjestää omia tilaus- ja kuljetuspalvelujaan.
Kuluttajat ovat löytäneet kotiinkuljetuspalvelut ravintoloiden
mentyä kiinni. Kotipizzan mukaan ravintolayhtiö on saanut
runsaasti lisää verkkoasiakkaita. Kotipizza uskookin, että
asiakkaiden kulutustottumuksiin voi tulla pysyvämpi muutos
vallitsevan tilanteen vuoksi.
Ravintolamaailma mullistui odottamatta
Ruokatukku Kespron teettämässä Maailman ravintolatrendit
-tutkimuksessa selvitettiin ravintolamaailman muutoksia. Sen
tulokset ovat verrattavissa myös Suomen markkinoille.
Ravintola-ala on mullistunut reilun vuoden sisällä enemmän
kuin edellisissä tutkimuksissamme on osattu ennustaa. Tästä
huolimatta aiemmissa julkaisuissa nousseet muutokset, kuten
ulkona syömisen arkipäiväistyminen, take awayn kasvu tai
ravintolaruoan saapuminen päivittäistavarakauppojen tarjontaan,
ovat vahvistuneet erityisesti koronapandemian myötä.
Eri ruokakulttuureita yhdistävästä fuusio- ja cross kitchen
-trendistä siirrytään tutkimuksen mukaan mikroalueiden makuihin.
Kun matkustaminen ei ole mahdollista, lomamatkojen
makumuistoja haetaan oman lähialueen ravintoloista.
Ravintoloista haetaan elämyksiä, joita kotikeittiöissä ei
pystytä toteuttamaan. Samaan aikaan kun keinolihat yleistyvät,
mennään ravintoloihin myös yllättymään perinteisemmistä
raaka-aineista, kuten sisäelimistä ja muista harvinaisemmista
ruhon osista uusin tavoin tarjottuna.
Ilmastotietoisuus näkyy ravintolaruokailussa
Ympäristötietoisuus välittyy ravintoloiden keittiöihin. Samalla
kun huoli luonnon monimuotoisuudesta, eläinten hyvinvoinnista ja ruoan ilmastovaikutuksista puhuttaa entistä enemmän,
kasvavat myös tuotantoon liittyvät ympäristöpaineet.
Kiinnostus ilmaston huomioivaa ruokailua kohtaan on jo
nähtävissä etenkin arjessa, ja enemmistö suomalaisista olisi
jopa valmis maksamaan enemmän eettisesti ja ilmastoystävällisesti
tuotetusta ravintolaruoasta.
Ravintoloiden kehityskaarelle on leimallista kokeilukulttuuri.
Ravintoloita tehdään asiakas edellä. Ilmiö näkyy selvästi liikepaikkojen
valinnassa: tulevaisuuden ravintolat menevät sinne,
missä asiakkaat ovat. Esimerkiksi kauppakeskusten ravintolatarjonta
on jo nyt tasokkaampaa ja monipuolisempaa.
Ravintoloita tehdään asiakkaita varten, mutta vaihtelevat
vaatimukset tekevät muutoksessa mukana pysymisestä haastavaa.
Ravintolan konseptissa ei sulkeuduta yhden maan keittiöön
tai tiettyyn vakiintuneeseen konseptiin, vaan rikastetaan
omaa toimintaa jatkuvasti eri puolilta tulevien ilmiöiden
kautta. Kuitenkin niin, että kaikki tämä tehdään ravintolan tyyliin
sopivasti.
Raja-aidat murtuvat
Ravintola-alan perinteiset raja-aidat ovat murtumassa: ravintolat
tulevat ruokakauppoihin, ravintolaruoka kuljetetaan koteihin.
Musiikkifestivaaleille mennään nauttimaan juomasta ja ruoasta, fine dining -ravintolassa seurataan ruoan valmistusta
– tarjolle tulee entistä yksilöllisempiä kokemuksia, ravintola-ala
muuttaa muotoaan ja moninaistuu.
Ulkona syöminen on yhtä lailla perinteistä ravintolaruokailua
kuin katuruokaa ja tilauspalveluja, laadukasta fast
casualia
ja ruokahifistelyä. Lisäksi tästä kaikesta on vieläpä
tullut osa päivittäistä arkeamme.
Perinteistä ravintolakenttää täydentävät erilaiset ruokaalan
toimijat katuruokayrityksistä pop up -ravintoloihin. Yksilöllistyminen
näkyy vahvasti myös ketjuravintoloiden toiminnassa;
ketju saattaa olla taustatoimija ravintoloitsijan antaessa konseptille näkyvät kasvot. Toisaalta fast casual -ketjut tarjoavat
yksilöllisemmän vaihtoehdon perinteisen pikaruoan tarjontaan.
Ulkona syöminen ei nykyisellään ole niin aika- tai paikkasidottua
kuin aiemmin. Asiakkaiden vaatimukset ruoan suhteen
vaihtelevat: usein halutaan nopeaa, mutta laadusta ei tingitä.
Vaikka arki on kiireistä, halutaan ulkona syömisen elämyksistä
nauttia ajan kanssa.
Ravintola voi löytyä, vaikka museosta
Ravintolaan saavutaan yhä useammin tekemättä pöytävarausta.
Asiakkaiden vaade joustavasta palvelusta tekee
ravintoloiden asiakaspalvelusta vaativampaa. Tulevaisuudessa
tähän haasteeseen kehitetään älykkäitä ratkaisuja ja automaatiota
helpottamaan henkilökunnan rutiineja esimerkiksi tavaran
tilaamisen osalta.
Asiakas otetaan henkilökohtaisemmin huomioon ja vastaan
ravintoloissa. Kisa ravintoloiden välillä kasvaa, ja erilaistavat
ja kokemukselliset elementit ravintolaruokailussa korostuvat.
Tulevaisuuden elämyshakuisuus ilmentyy uusina tapoina paeta
perusarjesta, esimerkiksi elokuvateatterin ja ravintolan yhdistelmä
löytyy jo Helsingistä. Toisaalta jo asiakkaan huomioon
ottaminen ja yllättäminen voi tehdä konseptista sosiaalisessa
mediassa
leviävän ilmiön.
Tulevaisuudessa ruoka ja juoma löytyvät yllättävistäkin paikoista,
kun konseptit sekoittuvat. Ravintoloita löytyy entistä
enemmän pop up -hengessä yleisötiloista, vaikkapa museoista
tai vaatekaupasta. Laadukkaalla ruoalla voidaan yllättää palvelukonsepteissa,
jotka eivät perinteisesti yhdistyisi ruokailuun.
Teksti: Esa Pesonen
Kuvat: Pexels
Lähteet: Kespron Maailman ravintolatrendit – ja ravintolailmiöt
-tutkimukset.