Kalusteet & kattaus
Keittiövarusteet
Frankfurtin Ambiente esitteli HoReCan uusia tuulia
Maailman suurin kulutustavaroiden ammattimessutapahtuma Ambiente lunasti helmikuun alussa kaikki odotukset pitkän koronatauon jälkeen 4 561 näytteilleasettajallaan ja 154 000 vierailijallaan. Kulutustavaroiden uusi koti pitää nykyään sisällään myös yhtä aikaa järjestettävät Christmasworldin ja Creativeworldin. Dining-, Living- ja Giving-tuoteryhmiin keskittyvä Ambiente on totuttu tuntemaan kattaus- ja keittiötarvikkeiden huipputapahtumana. Nykyään myös HoReCa-näkökulma on entistä vahvemmin mukana. Seuraavan kerran HoReCa-ammattilaiset pääsevät Ambienteen 26.–30.1.2024.
Keittiö ja kattaus ovat Ambienten suurin tuotealue. Lisäksi yksi halli on omistettu HoReCa-tuotteille. Ambienten HoReCa käsittää ns. front-of-house puolen, eli esillepanoon, tarjoiluun ja kuljetukseen käytettävät astiat ja tarvikkeet sekä somisteet. Jonkin verran mukana on myös itse ruoanlaittoon tarvittavaa välineistöä.
HoReCa-alan tuotteita ja toimittajia oli mukana eri puolilta maailmaa aina saksalaisen Zieherin laseista ja tarjoiluastioista brasilialaisen Tramontinan barbeque-tuotteisiin ja posliiniin. Ekologisuus oli vahvasti esillä useiden näytteilleasettajien osastoilla.
HoReCa Academy lukuisine luentoineen kiinnosti monia. Hospitality-alan trendiguru Pierre Nierhaus kertoi viimeisimmistä HoReCa-trendeistä: Pandemian jälkeen ihmiset haluavat nauttia ravintoloista. Koska näitä hetkiä jaetaan entistä enemmän valokuvin, kattausten halutaan olevan kauniita. Värikkyys, kontrastit, uudenlaiset kestävät materiaalit ja suuret tarjoiluastiat, joista ateria jaetaan, ovat tyypillisiä.
Karkeasti tiivistettynä Nierhausin 15 trenditeemaa ovat: maailman parantaminen tiedostavalla syömisellä, sokerittomat ja alkoholittomat juomat, suurten hospitality-toimijoiden globalisoituminen, hyvä taloudenpito ja yrityskulttuuri, paikasta riippumaton gastronomia nouto- ja kuljetuspalveluiden myötä, tyytyväinen henkilöstö, digitalisaatio ja robotit henkilöstön apuna, ikääntyvä asiakaskunta paremmin huomioon, individualismi ja personointi, gastroleipomoiden voittokulku, gastronomiset ostoselämykset tavarataloissa ja supermarketeissa, sisustusdesignin tärkeys, hotelleista universaaleja olohuoneita, matkailulta halutaan kokemuksia ja aitoa paikalliselämää, catering-toimijoista innovaatiopioneereja. Tarkemmin teemoista voi lukea Nierhausin omilla sivuilla www.nierhaus.com.
Lisää tietoa Ambientesta: www.ambiente.messefrankfurt.com